Bicykel je jedným z najpopulárnejších a najdokonalejších dopravných prostriedkov, aké kedy človek vymyslel. Vďaka čoraz dlhšej sezóne aj ponuke elektrických bicyklov, ktorá umožňuje jazdiť aj v horskom prostredí bez námahy, jeho popularita opätovne rastie.
V  mnohých krajinách, ako Holandsko, Dánsko, ale aj Nemecko, Belgicko a dokonca Švédsko, je cestovanie do práce na bicykli veľmi populárne a podporované. Tieto krajiny majú vhodný terénny profil a vybudovanú infraštruktúru podporujúcu udržateľné spôsoby dopravy, ktoré sú navyše zdraviu prospešné. Bicyklovanie sa však spája aj s voľnočasovými športovými aktivitami.
  • Viete, kto vymyslel bicykel a čo tým vlastne objavil?
Prvý bicykel s pedálmi a brzdami (no bez reťaze) vynašiel škótsky kováč Kirkpatrick Macmillan v roku 1839. Zlom v popularite bicyklov nastal, keď James Starley skonštruoval oveľa bezpečnejší bicykel, ktorý mal obidve kolesá s rovnakým priemerom, reťazou od pedálov k otočnému hnaciemu kolesu a kosoštvorcový rám. A keď sa na kolesá namontovali mäkké pneumatiky, ktoré si v roku 1888 nechal patentovať John Dunlop, bicykel sa stal dôležitou a neoddeliteľnou súčasťou osobnej dopravy. 
Ukážka prvého bicykla v minulosti.
Základným princípom stability na bicykli je tzv. gyroskopický efekt: keď sa bicykel pohybuje, otáčajúce sa kolesá pôsobia proti jeho nakloneniu. To pomáha udržiavať bicykel vo vzpriamenej polohe a zabraňuje pádu.
Cykloturistika je populárna najmä na rovinatých miestach, ako sú napríklad hrádze popri riekach, avšak aj vďaka spomínaným elektrickým bicyklom sa presúva do terénne náročnejších lokalít. Elektrický bicykel totiž poskytuje asistenciu pomocou motora, čo umožňuje ľahšiu jazdu a prekonávanie náročnejších úsekov bez väčšej námahy. Stále musíte pedálovať, no vďaka podpore elektromotora viete výrazne znížiť vlastnú silu potrebnú na pohyb. S elektrickým pohonom je však spojená nevýhoda, ktorou je väčšia hmotnosť spôsobujúca ťažšie ovládanie či manipuláciu.
Muž bicykluje v meste.
Slovensko je známe svojím pestrým terénom a „akurátnymi“ pohoriami s výnimočnými vrcholmi s nádhernými výhľadmi. Poskytuje nekonečné možnosti pre horské túry, keďže podľa dostupných údajov máme viac než 10-tisíc kilometrov označených turistických trás vrátane horských cyklotrás. A to nehovoríme o tisícoch kilometroch ďalších lesných ciest či cyklochodníkov, vytvorených nadšencami, ktoré kopírujú vrstevnice a v porovnaní s turistickými chodníkmi zabezpečujú prekvapivo rovnomerný profil trate bez extrémnych stúpaní či zjazdov. 
Ten vyberajte podľa pohlavia, výšky postavy, veku, kondície a účelu, podľa ktorého sa delia (elektro)bicykle na mestské, horské (s hrubšími pneumatikami a odpružením), „univerzálne“ trekingové/krosové bicykle či špecializované cestné bicykle. 
Prvým kľúčovým parametrom je veľkosť rámu udávaná v palcoch (1" = 2,54 cm). Rám by mal byť umiestnený približne 5 cm od rozkroku osoby stojacej obkročmo nad bicyklom. Do mesta sa vám bude pohodlnejšie jazdiť s nižšími rámami kvôli jednoduchšiemu zosadaniu a naopak, do terénu si vyberte rámy o 2 cm vyššie pre lepšiu stabilitu.
Ďalšie parametre sú „dosah“ – Reach a „výška“ rámu – Stack. Tieto parametre si treba podľa tabuľky s geometriou konkrétneho rámu pozrieť a potom konzultovať s odporúčanou výškou postavy na ten-ktorý rám. Všeobecne sa dá povedať, že kratší Reach a vyšší Stack je pohodlnejší, pretože jazdec/jazdkyňa sedí vzpriamenejšie. 
Traja muži na bicykloch v horách.

Druhým kľúčovým parametrom je priemer kolies, pričom platí, že čím väčšie koleso, tým lepšie sa vysporiada s nerovnosťami. A sedí najmä vyšším cyklistom. Menšie koleso, naopak, lepšie reaguje na zrýchlenie a dobre sa s ním manévruje.

Pre mestské, treking/krosové a cestné bicykle sa odporúčajú väčšie kolesá pre variabilnú dynamiku jazdy a pre horské kľudne o niečo menšie, ktoré sú svižnejšie a živšie.

Pri elektrických bicykloch sú dôležitým údajom aj kapacita batérie, od ktorej závisí dojazd. Ten, samozrejme, ovplyvňuje najmä vaša hmotnosť, terén, štýl jazdy a využívaná úroveň podpory, a preto sa na vzdialenosť deklarovanú výrobcom príliš nespoliehajte. Viete na nich spraviť od 50 km, na lepších modeloch pokojne 80 až 100 km (na najlepších až 180 km) na jedno nabitie.
Súčasťou výbavy zodpovedného cykloturistu by mala byť aj helma, rukavice, svetlo a vhodné pot odvádzajúce, no vetru odolné oblečenie. Rovnako ako pri turistike je dôležitá celková hmotnosť vecí, keďže nikomu sa nechce vláčiť na bicykli ťažký ruksak. Tomu sa síce asi nevyhnete, ale zvoľte ruksak s pevným úväzom, aby vám počas jazdy na chrbte nelietal.
K základom pre bezpečný pohyb v horách patrí poctivé plánovanie. Na zvolenej trase treba poznať rizikové miesta, kde hrozí potenciálne nebezpečenstvo, najmä miesta s prudším stúpaním či klesaním. Na internete nájdete desiatky stránok venovaných cykloturistike, či už je to www.cykloportal.sk, alebo cyklotrasy.biker.sk či špecializované menšie blogy lokálnych cyklonadšencov. Pohľadajte zaujímavé trasy vo svojom okolí či v obľúbených turistických destináciách, ktoré radi navštevujete.
Online mapa

Skvelou pomôckou na plánovanie, ale i aktuálne sledovanie trasy, je internetová stránka aj aplikácia Mapy.vz, kde sa viete prepnúť na bicykel a vytvoriť si vlastnú trať vrátane informácií o výškovom profile. Ak máte vytvorený účet, viete si vytvárať vlastné obľúbené trasy. Mapu môžete mať uloženú aj offline, takže vám dobre poslúži aj v horských oblastiach so slabým mobilným signálom.

Rovnako dôležité je sledovanie aktuálnej predpovede počasia či histórie zrážok. Jazdiť po blate zvyšuje riziko šmyku a nekontrolovaného pádu z bicykla.

Keďže mobilný signál nemusí byť v horskom teréne dostupný, vždy informujte niekoho o svojich plánoch a očakávanom čase návratu. Najčastejšou príčinou zdržania môže byť defekt a v prípade úrazov zas pád pri schádzaní. Na čo by ste však určite nemali zabudnúť, je poistenie do hôr, ktoré dnes viete uzatvoriť online. Horská záchranná služba pôsobí až v 12-tich turisticky navštevovaných pohoriach na Slovensku a podľa platnej legislatívy je každá osoba nad 18 rokov nachádzajúca sa v horskej oblasti povinná uhradiť Horskej záchrannej službe náklady spojené s výkonom záchrannej činnosti alebo s pátraním. Vďaka poisteniu do hôr máte krytú záchrannú činnosť Horskej služby, poskytnutie prvej pomoci a prepravu k najbližšiemu zdravotníckemu zariadeniu, čo môže znamenať aj veľmi drahú cestu vrtuľníkom.
Tri osoby na bicykloch stoja na ceste pomedze hory.
U nás vás vyjde poistenie jednodňového výletu do slovenských hôr vrátane poistenia rizikových športov, kam patrí aj horská cyklistika či skialpinizmus, len 1,61 eura*. Ak trávite v horách viac ako 21 dní, oplatí sa vám už celoročné poistenie do hôr v balíku MAX za 33,69 eura ročne*, v ktorom máte už aj spomínané rizikové športy.
Buďte v maximálnej miere ohľaduplní voči prírode a peším turistom, keďže mnohé cyklotrasy sa s turistickými križujú, prípadne sú dokonca spoločné. Rovnako ako vy nechcete, aby sa po cyklotrasách pohybovali peší turisti, rešpektujte ich právo na vlastné pešie trasy. Rovnako dodržiavajte pravidlá návštevy chránených území a zásady ekologickej turistiky, aby si prírodné krásy našej krajiny mohli vychutnávať aj ďalšie generácie.
* Ceny platné k 31. 3. 2024.