1. Allianz – SP v minulom roku evidovala 12 101 poistných udalostí v cestovnom poistení v hodnote 3,85 miliónov eur
  2. Najviac škôd v cestovnom poistení sa stalo v Turecku, najdrahšia bola autonehoda v USA za 145-tisíc eur
  3. 1,7 eura za cestovné poistenie na deň verzus 25-tisíc eur za ošetrenie po páde zo schodov v Tunisku
  4. Poistenie zodpovednosti kryje požiar apartmánu aj rozbité poháre v obchode
  5. Nahláste poistnú udalosť z dovolenky online
  6. Pri výbere cestovného poistenia nekupujte mačku vo vreci

V najbližších týždňoch sa naplno rozbehne dovolenková sezóna a veľká časť Slovákov ju opäť strávi za hranicami Slovenska. Okrem oddychu, dobrodružstva a príjemných zážitkov sa ale mnohí dovolenkári nevyhnú rizikám ako ochorenie, úraz alebo poškodenie či strata batožiny. Medzi najčastejšie „dovolenkové“ poistné udalosti patria žalúdočné a tráviace problémy, chrípka, angína, alergická reakcia na slnko, ale aj menšie či stredne závažné úrazy a zranenia. „V minulom roku zaznamenala Allianz – Slovenská poisťovňa spolu 12 101 poistných udalostí v cestovnom poistení, čo je vyše 16-percentný nárast oproti predchádzajúcemu roku. Celková výška vyplatených škôd z cestovného poistenia sa vyšplhala na 3,85 milióna eur,“ bilancuje vedúca oddelenia rozvoja obchodu Allianz – SP Katarína Janáková.



Autohavária v USA aj natiahnutá achilovka v Himalájach

Aj v minulom roku sa viacerí slovenskí dovolenkári presvedčili, že cena cestovného poistenia je len nepatrný zlomok výdavkov na ošetrenie v prípade choroby či úrazu v zahraničí, ktoré hradí poisťovňa. Napríklad pre cesty do Európy sa môže dospelý klient komplexne poistiť od 1,7 eura na osobu a deň (bez uplatnenia možných zliav). Finančné náklady spojené s následkami úrazov či ochorení v niektorých krajinách sa pritom pohybujú v desiatkach tisíc eur. „Minulý rok sme napríklad evidovali autonehodu na dovolenke v Spojených štátoch, pri ktorej klientka utrpela vážne poranenie hlavy a následne dostala krvácanie do mozgu. Účet za hospitalizáciu a liečbu sa v tomto prípade vyšplhal na 145-tisíc eur,“ bilancuje Katarína Janáková. „Ďalšieho klienta počas dovolenky na Kube postihlo neurologické ochorenie. Za hospitalizáciu, špeciálne vyšetrenia, poskytnuté ošetrenie a prevoz na Slovensko sme za klienta uhradili sumu 120-tisíc eur." Aj v minulom roku evidovala Allianz – SP niekoľko menej obvyklých poistných udalostí v cestovnom poistení. „Počas horolezeckého výstupu v nepálskych Himalájach si klient natiahol achilovku. Za prevoz vrtuľníkom a ošetrenie sme v tomto prípade uhradili sumu takmer 15-tisíc eur. Rovnakú sumu sme uhradili za klienta, ktorý utrpel smrteľnú dopravnú nehodu v Libérií,“ dodáva K. Janáková.

Tabuľka 1: Najväčšie poistné udalosti v roku 2015

tabuľka - najväčšie poistné udalosti v cestovnom poistení v roku 2015

V počte poistných udalostí vedie Turecko

Z pohľadu počtu poistných udalostí z poistenia liečebných nákladov aj v minulom roku suverénne viedlo Turecko, kde ich bolo zaznamenaných spolu 1191 s plnením vyše 647-tisíc eur. Nasleduje Egypt s počtom 610 prípadov, so škodami v sume takmer 154-tisíc eur. Častý výskyt poistných udalostí v týchto krajinách je spôsobený najmä obľúbenosťou oboch prímorských destinácií u slovenských dovolenkárov, ale hlavne v prípade Egypta je významným faktorom aj zvýšená frekvencia výskytu žalúdočných a črevných ochorení. Naopak v nie typicky dovolenkových destináciách Slovákov ako Čína a Thajsko, bolo v minulom roku zaznamenaných pomerne veľa poistných udalostí, zhodne po 77. Dôkazom, že úraz či ochorenie sa vám môže prihodiť aj v tom najodľahlejšom kúte sveta sú konkrétne prípady. „V minulom roku sme zaznamenali napríklad zápal uší počas svadobnej cesty na Maldivách alebo zápal horných dýchacích ciest vo Východnom Timore. Riešili sme aj prípad hepatitídy klienta v Bahrajne a v jednom prípade aj horúčku dengue klienta v Indonézií,“ bilancuje Jozef Hrdý, riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí v Allianz – SP

Tabuľka 2: Krajiny s najväčším počtom poistných udalostí v cestovnom poistení

 

tabuľka - krajiny s najväčším počtom poistných udalostí v cestovnom poistení

Dovolenka bez poistenia sa nevyplatí

Pri ceste do zahraničia odporúčame uzavrieť komplexné cestovné poistenie - to znamená poistenie liečebných nákladov, úrazu, batožiny, zodpovednosti za škodu a doplnkových asistenčných služieb. Aj v prípade cesty v rámci Európy (resp. EHP a Švajčiarska), kde platí európsky preukaz zdravotného poistenia (EPZP), má takto poskytovaná zdravotná starostlivosť určité obmedzenia. „Hlavný rozdiel je v tom, že kým komerčné cestovné poistenie zahŕňa aj ošetrenie v súkromnom zdravotníckom zariadení, európsky preukaz zdravotného poistenia kryje výlučne zdravotnú starostlivosť u lekára napojeného na verejný systém zdravotného poistenia, a to len v rozsahu služieb poskytovaných z verejného zdravotného poistenia v danej krajine,“ vysvetľuje K. Janáková. V mnohých letoviskách nie sú zastúpené verejné zdravotnícke zariadenia, alebo v urgentných prípadoch nie sú najbližšou dostupnou alternatívou. Takisto v mnohých krajinách sú v rámci verejného zdravotného poistenia zavedené rôzne poplatky a spoluúčasti, ktoré si pacient musí uhradiť, napríklad celú cenu liekov v Taliansku, alebo až 30-percentnú spoluúčasť za ošetrenie vo Francúzsku. EPZP navyše nekryje transport pacienta späť na Slovensko a rovnako neuhradí ani prevoz telesných pozostatkov v prípade náhleho úmrtia v cudzine. Naopak, v cestovnom poistení sú tieto služby štandardnou súčasťou poistenia liečebných nákladov, tak ako asistenčné služby. Okrem toho, len v komerčnom poistení je možné uzatvoriť poistenie batožiny, úrazu a zodpovednosti za škodu či poistenie stornovacích poplatkov.



Zodpovednosť kryje aj rozbité poháre

Pri ceste do zahraničia je užitočné myslieť aj na poistenie zodpovednosti za spôsobenú škodu, ktoré kryje aj súdne trovy pri právnom zastupovaní. „Minulý rok sme mali prípad, keď klientka počas dovolenky vo Francúzsku pri varení večere spôsobila požiar, pri ktorom oheň pohltil celý apartmán. Prípad skončil až na súde a za klientku sme uhradili kompletnú rekonštrukciu apartmánu vo výške 40-tisíc eur. V ďalšom prípade dieťa v obchode vytiahlo pohár z vystavenej sklenenej pyramídy, ktorá sa následne zrútila. Našťastie rodina mala poistenú aj zodpovednosť a škodu vo výške 4-tisíc eur sme za nich uhradili,“ dodáva J. Hrdý. Poistenie môžete uzavrieť jednoducho a rýchlo aj tesne pred odchodom na dovolenku, hoci aj z letiska, a to prostredníctvom online formulára, cez sms, telefonicky, alebo cez mobilnú aplikáciu vo svojom smartfóne. Cestovné poistenie treba vždy uzavrieť ešte na Slovensku! „V prípade, že si klient spomenie na chýbajúce cestovné poistenie až v zahraničí, poistenie začne platiť až po uplynutí šiestich dní od jeho dojednania,“ upozorňuje K. Janáková.



Nekupujte mačku vo vreci

Pri výbere cestovného poistenia sa u Slovákov tešia čoraz väčšej obľube internetové portály, ktoré porovnávajú ceny poistenia viacerých poisťovní. Analytik portálu Finančná hitparáda Pavel Škriniar odporúča nesústrediť sa len na cenu poistenia, ale všímať si, čo všetko poistenie kryje: „Portály často porovnávajú neporovnateľné balíčky. Okrem rôzneho maximálneho poistného plnenia je to aj rôzny rozsah pripoistení. Jedna poisťovňa tak v jednom porovnaní môže obsadiť prvé a v inom posledné miesto len preto, že každý portál ponúka iný balíček cestovného poistenia. Aj pri porovnávačoch platí, že bez oboznámenia sa s detailami je voľba konkrétneho poistenia ako kúpa mačky vo vreci,“ upozorňuje Pavel Škriniar.



Ochorenie v zahraničí, a čo teraz?

Ak vás v zahraničí prekvapia zdravotné problémy či úraz, treba kontaktovať asistenčnú službu Allianz Assistance, ktorá je k dispozícií 24 hodín denne 7 dní v týždni. „Operátori asistencie sa postarajú o všetky náležitosti, vrátane platby zdravotníckemu zariadeniu či nákladov na repatriáciu. Pomoc klienti ocenia aj pri zabezpečení zdravotníckeho zariadenia na primeranej úrovni vzhľadom na ich zdravotný stav, pomôžu pri komunikácii s lekármi či pri odovzdávaní odkazov blízkym osobám. Pri ambulantnom ošetrení si zahraničný lekár spravidla vyžiada hotovostnú platbu. Ošetrení by si mali vypýtať všetky potrebné doklady: lekársku správu na meno poisteného s diagnózou, rozpis úkonov a poplatkov, predpis liekov a doklad o zaplatení a po návrate na Slovensko je potrebné poistnú udalosť nahlásiť poisťovni. Ak máme všetky potrebné doklady a informácie, do 24 hodín vieme poukázať poistné plnenie na účet klienta,“ vysvetľuje J. Hrdý. „Novinkou je, že od apríla môžu klienti Allianz – SP nahlásiť poistnú udalosť cez webové online nahlasovanie, teda prostredníctvom svojho počítača, tabletu alebo smartfónu, a to vložením potrebných dokumentov ako lekárska správa, prípadne fotografie dokomentujúce udalosť. Takto nahlásenú udalosť vieme vybaviť už do 24 hodín,“ vysvetľuje J. Hrdý

Helena Kanderková
špecialistka externej komunikácie Allianz - SP
Ako vám môžeme pomôcť?