Nenechajte sa zažalovať o desaťtisíce eur

  1. Allianz – SP eviduje viacero prípadov škôd z poistenia zodpovednosti z lyžiarskych svahov, najvyššia škoda dosiahla až 68 tisíc eur
  2. Slovenskí lyžiari sa môžu stať obeťou žalôb, aj keď nie sú vinníkmi nehody
  3. Allianz – SP radí ako sa správať a na čo nezabudnúť pri nehode na svahu

S príchodom zimy sa začína aj lyžiarska sezóna, pričom mnohí slovenskí lyžiari cestujú za zimnými radovánkami do zahraničia, či už do Rakúska, Talianska alebo inej „zasneženej“ krajiny. Väčšina z nich už nezabúda na možné úrazy a zranenia, ktoré sa im môžu prihodiť a uzatvoria si cestovné poistenie s krytím liečebných nákladov. Často však podceňujú situáciu, keď môžu sami spôsobiť škodu či zranenie inému. Pritom nie vždy musia byť vinníkmi, aby sa ocitli so žalobou na desaťtisíce eur na krku.

Allianz – Slovenská poisťovňa eviduje viacero takýchto prípadov. Pri jednom z nich slovenský lyžiar pri zrážke v Taliansku vážne zranil cudzinca, ktorý na neho následne podal žalobu. „Našťastie, náš občan mal uzatvorené v rámci cestovného poistenia aj poistenie zodpovednosti za škodu a tak vysúdenú sumu za neho platila poisťovňa,“ hovorí Katarína Janáková, vedúca referátu skupinového cestovného a privátneho poistenia v Allianz – SP. V tomto prípade sa škoda vyšplhala až na 68 tisíc eur.

Na neznalosť môžete doplatiť

Zahraniční právnici však môžu od slovenských lyžiarov vysúdiť desaťtisíce eur aj keď nie sú vinníkmi. Stačí, ak pri nešťastnej udalosti stratia na chvíľku duchaprítomnosť alebo nedodržia potrebný postup. Podobný prípad sa stal v Allianz pojišťovne v Českej republike. Česká snoubordistka sa v Rakúsku po náhodnej zrážke s miestnou lyžiarkou vážne zranila a do nemocnice ju musel odniesť vrtuľník. Keď neskôr do nemocnice prišla za ňou polícia, potvrdila, že prišlo k zrážke a ani ju nenapadlo, že to môžu brať ako priznanie viny. Po niekoľkých mesiacoch dostala list, v ktorom právny zástupcovia rakúskej lyžiarky požadovali od nej vysoké odškodné.

Dôvodov, prečo takéto prípady môžu nastať, je niekoľko. V prvom rade, v zahraničí sú ľudia zvyknutí uplatňovať si bez výnimky svoje nároky na náhradu škody právnou cestou. Ale stáva sa aj to, že domáci lyžiari nemajú poistenie zodpovednosti a pod hrozbou toho, že by museli uhradiť zahraničným účastníkom nehody náklady, radšej zvolia známu stratégiu, „najlepšia obrana je útok“ a sami sa stavajú do role obete. „Okrem toho využívajú prípadnú neznalosť cudzincov, či už reči alebo miestnych pomerov,“ dopĺňa Janáková z Allianz - SP. Tí, ak si nedajú dostatočný pozor, môžu dopadnúť podobne ako česká snoubordistka.

Nestraťte chladnú hlavu

V prípadoch, keď sa stanete účastníkom nehody na lyžiarskom svahu, je dôležité nestratiť chladnú hlavu a riešiť vzniknutú situáciu s rozvahou. Allianz – Slovenská poisťovňa preto pripravila niekoľko rád, ktorých sa je dobré v krízových situáciách na svahoch držať:

  1. Nezabudnite sa pred odchodom na lyžovačku uistiť, že súčasťou vášho cestovného poistenia je aj poistenie zodpovednosti za škodu, ktorú môžete spôsobiť.
  2. Ak sa stanete účastníkom nehody, snažte sa v rámci možností situáciu ihneď zdokumentovať, či už fotoaparátom z mobilného telefónu alebo získaním kontaktných údajov na svedkov udalosti, prípadne ich písomného stanoviska.
  3. Čím skôr kontaktujte asistenčnú spoločnosť a riaďte sa jej pokynmi.
  4. Ak je to možné, nehodu ohláste miestnej polícii (súčasťou mnohých lyžiarskych stredísk v zahraničí je už aj tzv. „lyžiarska polícia“), prípadne prevádzkovateľovi lyžiarskeho zariadenia – vypýtajte si o tom písomné potvrdenie.
  5. V prípade, ak je nutné vyhotoviť o udalosti záznam, v žiadnom prípade nepodpisujte nič, čomu nerozumiete, nepriznávajte vinu, resp. nič neplaťte. Ak ste prinútený okolnosťami niečo podpísať, uveďte k podpisu poznámku (aj po slovensky): „Textu nerozumiem, podpísané s výhradou.“
  6. Po návrate domov kontaktujte svoju poisťovňu a v krátkej dobe ju informujte o udalosti.
Správne riešenie takejto krízovej situácie môže slovenským lyžiarom ušetriť mnoho nepríjemností, ktoré sa zväčša ťahajú aj niekoľko rokov. „Spätne už totiž nemá klient mnoho možností, ako situáciu obrátiť vo svoj prospech,“ uzatvára Katarína Janáková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Dátum vydania: 06.12.2011

Súvisiace odkazy

Čo robiť pri nehode na lyžiarskom svahu (video)

Kontakty pre novinárov

  • Lucia Muthová
    hovorkyňa, riaditeľka odboru firemnej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3114
    e-mail:

  • Helena Kanderková
    špecialistka externej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3104
    e-mail:
Youtube Facebook