Kupujete ojazdené auto | Allianz - Slovenská poisťovňa

Kupujete ojazdené auto? Toto si preverte!

  1. Vizuálna kontrola, autodiagnostika vozidla, aj overenie počtu najazdených kilometrov sú súčasťou preverenia auta, ktoré kupujeme
  2. Nechoďte kupovať vozidlo sám, zoberte zo sebou odborníka
  3. Pri overovaní vzniknutých škôd na vozidlách pomáha poisťovniam register poistných udalostí

 

V bazári či na internete si kúpite ojazdené auto v dobrom stave a za výhodnú cenu. Až neskôr zistíte, že to, čo sa javilo ako výhodná kúpa, až také výhodné nebolo. Stáčané kilometre, zamlčané poškodenia, neoriginálne náhradné diely, či dokonca odcudzené vozidlo. Aj s takýmito nepríjemnosťami sa stretli viacerí motoristi, ktorí si kupovali auto „na vlastnú päsť“. Čo robiť a na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného auta? Špecialisti na poškodenia vozidiel z Allianz – Slovenskej poisťovne pre vás zostavili sumár krokov, ktoré odporúčajú dodržať pri kúpe ojazdeného auta.

 

Rady a tipy pri kúpe ojazdeného auta:

  1. Zoberte si na obhliadku pri kúpe odborníka, napríklad niekoho zo servisu, ktorý presne vie, čo si treba všímať a poradí vám.

  2. Urobte vizuálnu obhliadku kupovaného vozidla:

    1. všímajte si interiér vozidla, opotrebenie sedadla vodiča, prípadné zmeny okolo čalúnení dverí, stav hlavice riadiacej páky, opotrebovanie pedálov,

    2. všímajte si exteriér, opotrebenie svetiel, čelného skla, stav brzdových kotúčov, lak prednej kapoty a blatníkov, celkový vzhľad karosérie aj čistotu motorového priestoru,

    3. neoriginalita niektorých dielov je viditeľná aj voľným okom, všímajte si odlišnosti –  nepriliehajú riadne ku karosérii, medzi dielmi sú rozdielne škáry, a podobne,

    4. ak boli niektoré lakované diely opravované či vymenené, to, že nejde o pôvodný diel zistí kontrola na mieste, resp. meranie vrstvenia laku špeciálnym hrúbkomerom.

  3. Požiadajte o možnosť vizuálnej kontrolu podvozku, kontroly geometrie a autodiagnostiky vozidla.

  4. Informujte sa o histórii vozidla, t.j. o bezškodovom priebehu vozidla a či bolo dovezené zo zahraničia alebo kupované na Slovensku - vozidlo kúpené na Slovensku má jasnejšiu a preveriteľnejšiu históriu;

    1. informujte sa u predávajúceho, či vozidlo malo poistnú udalosť, či bolo na ňu priznané poistné plnenie, a či bola vykonaná aj oprava – trvajte na zakomponovaní týchto skutočností do kúpnej zmluvy, aby ste od nej v prípade následných zistení iných, nepravdivých informácií mohli jednoduchšie odstúpiť.

  5. Požiadajte o kontrolu originality (KO);

    1. kontrolou originality sa zisťuje, či nebolo neoprávnene zasahované do konštrukcie vozidla alebo do dokladov a či nebolo vozidlo kradnuté.

  6. Vyžiadajte si od majiteľa servisnú knižku vozidla;

    1. servisná knižka obsahuje informácie o opravách a počte najazdených kilometrov,

    2. môže byť v elektronickej alebo fyzickej podobe,

    3. úplnú servisnú históriu s dátumom vykonania opravy a stavom kilometrov  je možné u väčšiny značiek preveriť v značkovom servise alebo u predajcu konkrétnej značky.

  7. Vyžiadajte si od majiteľa, resp. predajcu všetky doklady od vozidla – veľký a malý technický preukaz, doklad o absolvovaní STK, doklad o absolvovaní emisnej kontroly (EK), prípadne aj doklad o absolvovaní kontroly originality.

 

Kontrola kilometrov

Pri kúpe vozidla nezabudnite na kontrolu stavu kilometrov na tachometri (odometri). „Ak ojazdené vozidlo bolo dovezené zo zahraničia a zároveň má najazdených viac ako 6000 kilometrov, pri uzatváraní povinného zmluvného poistenia (PZP) treba automaticky predložiť certifikát z kontroly originality,“ hovorí Jaroslava Zemanová z odboru likvidácie poistných udalostí motorových vozidiel Allianz – SP.

 

Pomáha aj register poistných udalostí

Od januára 2017 funguje register poistných udalostí, kde si môžu členské poisťovne Slovenskej asociácie poisťovni (SLASPO) overovať informácie o poistných udalostiach. Register obsahuje údaje o škodách a poistných udalostiach, ako: meno poškodeného, adresa, dátum a číslo poistnej udalosti a tiež evidenčné a VIN čísla vozidiel. Po novom môžu do registra pribúdať aj údaje o poisťovni, ktorá danú škodu riešila, aj údaje o výške vyplateného poistného plnenia. „Register tak pomáha poisťovniam overovať pravdivosť a úplnosť údajov o vzniknutých poistných udalostiach a predchádzať tak neoprávnenému vyplateniu poistného plnenia,“ dodáva J. Zemanová.

Dátum vydania: 27.06.2018

Kontakty pre novinárov

  • Lucia Muthová
    hovorkyňa, riaditeľka odboru firemnej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3114
    e-mail:

  • Helena Kanderková
    špecialistka externej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3104
    e-mail:
Youtube Facebook