Až štvrtine vodičov hrozí na dovolenkovej ceste mikrospánok

Obľúbené destinácie Slovákov, ako je Chorvátsko či Taliansko, sú dostupné aj autom a množstvo dovolenkárov uprednostňuje pri ceste na letnú dovolenku práve tento dopravný prostriedok. Napríklad obľúbený chorvátsky Krk je od Bratislavy vzdialený len 6 hodín jazdy autom, Makarska 8 hodín či taliansky ostrov Elba 11 hodín.


  1. Jeden z desiatich šoférov už za volantom zaspal a až štvrtine vodičov sa počas jazdy driemalo
  2. Väčšina vodičov pokračuje aj napriek únave ďalej v ceste
  3. Prestávky zvyšujú koncentráciu vodiča a jeho schopnosť rýchlo reagovať

Obľúbené destinácie Slovákov, ako je Chorvátsko či Taliansko, sú dostupné aj autom a množstvo dovolenkárov uprednostňuje pri ceste na letnú dovolenku práve tento dopravný prostriedok. Napríklad obľúbený chorvátsky Krk je od Bratislavy vzdialený len 6 hodín jazdy autom, Makarska 8 hodín či taliansky ostrov Elba 11 hodín.

Často sa vyráža na cestu večer po skončení pracovného dňa alebo sa na cestovanie vyberajú nočné hodiny, aby sa posádka vyhla cestovaniu počas horúceho dňa. V snahe doraziť na miesto dovolenky čím skôr mnohí vodiči zanedbávajú potrebné prestávky na oddych a snažia sa prísť do dovolenkovej destinácie takmer bez zastavenia. Sami si tak zvyšujú riziko mikrospánku za volantom. A ten sa končí často veľmi tragicky.

 

Každého štvrtého vodiča premáha spánok

Podľa prieskumu skupiny Allianz, až jeden z desiatich šoférov priznal, že aspoň raz za volantom zaspal a dokonca až štvrtine vodičov sa počas jazdy driemalo a cítili, že pomaly zaspávajú. Pri dlhších cestách sa riziko mikrospánku ešte zvyšuje, najmä ak sa odohrávajú v noci či na rovnej diaľnici, kde je koncentrácia šoféra nižšia.

Tieto čísle sú alarmujúce aj vo svetle ďalšej z odpovedí, keď iba tretina šoférov sa rozhodla v takejto situácii zastaviť a spraviť si prestávku na oddych. „Väčšina vodičov tak pokračuje aj napriek únave ďalej v ceste, čím sa dramaticky zvyšuje riziko dopravnej nehody, na ktorú nemusí doplatiť len nezodpovedný vodič, ale aj posádka auta alebo ostatní účastníci cestnej premávky,“ hovorí Jozef Hrdý, riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí v Allianz – Slovenskej poisťovni.

 

Riešením sú viaceré prestávky

Z prieskumu vyplýva, že najčastejším opatrením, ktoré vodiči vykonajú keď ich začne premáhať spánok, je otvorenie okien (až 56 percent opýtaných) či zvýšenie hlasitosti hudby v rádiu (32 percent opýtaných). Čo je však najviac zarážajúce, až pätina vodičov reaguje v takejto situácii pridaním plynu v snahe prísť na miesto určenia čím skôr.

Podľa odborníkov je jediným skutočne účinným riešením v situácii, keď vodičovi začnú oťažievať viečka, spraviť si prestávku a oddýchnuť si. „Viaceré, najmenej však 15 minútové prestávky, zvýšia koncentráciu vodiča a jeho schopnosť reagovať rýchlo na neočakávané situácie na cestách. Otvorenie okien či zvýšenie hlasitosti rádia sa totiž môžu javiť ako účinné, ale sú to len krátkodobé riešenia,“ upozorňuje Hrdý z Allianz – SP.

Pri dlhších cestách na dovolenku je tak vhodné nepodceniť toto riziko a dopredu naň pri plánovaní myslieť. Ideálne je, ak posádku tvoria dvaja šoféri, ktorí sa môžu v prípade potreby striedať. Ďalším riešením je spojiť si cestu na dovolenku s objavovaním zaujímavých miest a rozdeliť ju tak na viacero kratších úsekov. Odmenou za trpezlivosť a dlhšiu cestu vám bude pohľad na tabuľu „Dobrodošli“ či „Benvenuto“.

Dátum vydania: 17.07.2013

Kontakty pre novinárov

  • Lucia Muthová
    hovorkyňa, riaditeľka odboru firemnej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3114
    e-mail:

  • Helena Kanderková
    špecialistka externej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3104
    e-mail:
Youtube Facebook