Opravy namiesto výmen by mohli ušetriť stovky tisíc ton CO2

V prípade drobnej dopravnej nehody nie je vždy nevyhnutné siahnuť po novej súčiastke. Často stačí opraviť poškodenie v servise. Nie je to len lacnejšie, ale aj šetrnejšie pre životné prostredie, tvrdí štúdia Technologického centra Allianz1 . Táto ekologická metóda sa však nevyužíva v dostatočnej miere.

Keby autoservisy poškodené autá radšej opravovali, vyklepávali alebo retušovali namiesto montáže nových súčiastok, len v Nemecku by sa mohlo ušetriť 370-tisíc ton CO2, uvádza sa v zisteniach štúdie Karlsruhe Institute of Technology (KIT) pre Technologické centrum Allianz. Ide o prvú štúdiu, ktorej cieľom je poukázať na ekologické dosahy štandardných opráv áut.

Odborníci veria, že len v samotnom Nemecku by sa v 3,5 miliónoch prípadov kovové alebo plastové súčiastky dali opraviť ekologickejšie, a to bez kompromisu v kvalite. Ekologická metóda sa však stále nepoužíva všade. Odhaduje sa, že len jeden zo štyroch plastových tlmičov sa opravuje. „Teraz máme dôkaz, že ekologické metódy opráv sú nielen technicky lepšie a menej nákladné, ale sú aj šetrnejšie k životnému prostrediu,“ tvrdí Karl-Walter Gutberlet, člen predstavenstva Allianz Versicherungs-AG. „Majitelia áut by mali nástojiť na ekologicky vhodných opravách.“ Zjavne to prináša ovocie: Prieskum Nielsen inštitútu pre Allianz ukázal, že 54 percent respondentov kladie veľký dôraz na environmentálny aspekt – ženy (60 percent) viac ako muži (49 percent).

Aj v Rakúsku a Švajčiarsku existuje značný priestor pre zlepšenie v rámci ekologických opráv automobilov. V Rakúsku by tieto metódy mohli pri 1,2 miliónoch opravách každý rok znížiť emisie CO2 o 87-tisíc ton. V súčasnosti sa využíva len 30-tisíc ton z tohto potenciálu. Pre spopularizovanie tejto myšlienky plánuje Allianz v Rakúsku zaviesť novú „eko-pečať“ ako známku kvality pre autoservisy, ktoré používajú ekologicky vhodné metódy opravy. Vo Švajčiarsku by sa dalo znížiť CO2 o ďalších 40-tisíc ton. Len Allianz ročne vybaví okolo 90-tisíc poistných udalostí áut, ktoré by sa dali opraviť šetrnejšie k životnému prostrediu. V celom Švajčiarsku je ročne okolo 550-tisíc škôd a asi v 70 percentách poistných udalostí by sa zmienené kovové a plastové časti dali opraviť bez montáže celej novej súčiastky alebo bez celkového prestriekania. Ekologické metódy opravy sa už využívajú v 60 servisoch po celom Švajčiarsku, pričom odvedená práca je aj v záruke.

Allianz sa už dlhé roky podieľa na výskume automobilových opráv a na základe výsledkov vydáva odporúčania svojim klientom, partnerom a servisom. Teraz jednoznačne hlasuje za „zelenú“. Na základe konkrétnych príkladov táto štúdia presne popisuje, koľko CO2 sa dá ušetriť pri oprave súčiastok v porovnaní s ich výmenou. Oprava namiesto náhrady poškodeného plastového nárazníka alebo bočného panelu znižuje vznik CO2 v rámci procesu zo 72 na 60 percent. Práve proces výroby nových súčiastok, ich transport, ako aj likvidácia starých súčiastok predstavujú faktory zodpovedné za energetickú a nákladovú náročnosť náhrady súčiastok.

Štúdia sa zaoberala porovnávaním v štyroch prípadoch:
1. deformácia bočného panela (oprava komponentov vonkajšej konštrukcie, ktoré nie sú relevantné pre bezpečnosť),
2. prasklina na prednej náprave (oprava plastu),
3. poškodenie okna kameňom,
4. a poškodenie farby na blatníku.

V prvom a treťom prípade sa porovnávalo opravenie samotnej poškodenej časti a inštalácia novej súčiastky, ako aj variant inštalácie náhradného dielu. Inštalácia použitej súčiastky sa hodnotila zjednodušene ako výpočet variantu k inštalácii novej súčiastky. Posledný prípad sa sústredil aj na obmedzenie opravy na poškodenú oblasť a náter celej súčiastky.

Výsledkom porovnania vo všetkých príkladoch a takmer vo všetkých kategóriách je zjavná výhodnosť opráv v porovnaní s náhradou novými alebo použitými súčiastkami. V porovnaní s novou súčiastkou predstavuje montáž použitej súčiastky takmer vždy väčší prínos.  

Dátum vydania: 31.03.2010

1Allianz Zentrum für Technik (AZT), www.allianz-azt.de
2Inštalácia použitej súčiastky = inštalácia novej súčiastky mínus výroba novej súčiastky plus proces demontáže.

Kontakty pre novinárov

  • Lucia Muthová
    hovorkyňa, riaditeľka odboru firemnej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3114
    e-mail:

  • Helena Kanderková
    špecialistka externej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3104
    e-mail:
Youtube Facebook