Hodina Zeme 2010: Zatiaľ snívame

27. marca o 20.30 zhasnú svetlá na Zemi v celosvetovej akcii proti ničeniu životného prostredia a klimatickým zmenám. Andy Ridley, riaditeľ projektu Hodina Zeme z WWF1 hovorí, že to je len začiatok.

Hodina Zeme každým rokom rastie. Ako prebiehala minulý rok a čo očakávate v roku 2010?
Naposledy som s vami hovoril niekoľko týždňov pred Hodinou Zeme 2009. Nemali sme žiadnu predstavu o tom, ako veľká akcia by to mohla byť. Ale nakoniec sme boli príjemne prekvapení. Je ťažké to vypočítať, ale odhadujeme, že v minulom roku sa zúčastnilo 500 až 700 miliónov ľudí. V roku 2010 je to ešte nepredvídateľnejšie. Zdá sa, že po neúspešnej konferencii o klimatických zmenách v Kodani je reakcia ešte lepšia. Minulý rok sa zapojilo 88 krajín, tento rok to je už 112 a ich počet stále rastie.

Hodina Zeme je o zhasnutí svetiel na jednu hodinu. Koľko energie sa tým dá ušetriť?
Nedá sa to merať celosvetovo. A ak chcete byť úprimní, je jasné, že jedna hodina nestačí. Takže dôležitosť Hodiny Zeme nie je v ušetrení určitého objemu energie, ale je to signál, určitý symbol toho, čo môžeme robiť každý deň. Hodina Zeme umožňuje každému snívať o tom, čo sa dá uskutočniť.

Spomenuli ste summit v Kodani, ktorý sa skončil neúspešne. Ako ovplyvnil Hodinu Zeme?
Mojou najväčšou obavou bol menší záujem o projekt v tomto roku. Ale stal sa presný opak a reakcia na Hodinu Zeme je oveľa lepšia ako v ktorýkoľvek rok predtým. Veľa ľudí si o kodanskom summite myslí, že bol totálnym neúspechom. Ale vo WWF to vidíme trochu inak. Nebol to taký veľký úspech v aký sme dúfali, ale určitý úspech sa predsa len dostavil. Po prvýkrát sa stretlo 118 lídrov a výhradne diskutovali o téme klimatických zmien a tiež po prvýkrát sa toľko krajín dohodlo, že musia ohraničiť globálne otepľovanie na 2 °C. Na kodanskom stretnutí a Hodine Zeme je zaujímavé pochopenie, že ide o cestu. Veľkou otázkou však zostáva, ako rýchlo sa nám ju podarí prejsť.

Pokúsili ste sa zmeniť Hodinu Zeme z jednorázového podujatia na pokračujúce hnutie. Podarilo sa to?
Nechcem pôsobiť len na desať percent ľudí, ktorí sú už aj tak zainteresovaní, ale zapojiť oveľa širšie publikum. Myslím, že keď sa pozriete na klimatické zmeny – a nezáleží na tom, či ako indivíduum, firma alebo vláda – je jednoduché povedať, že je to príliš zložité. Snahou Hodiny Zeme je proti takémuto stanovisku bojovať a hovoriť práve o tom, čo môžeme dosiahnuť. A tou veľkou vecou pre mňa je snaha všetkých zúčastnených krajín skutočne zmeniť túto jednu hodinu a správať sa podľa rovnakých zásad každú hodinu.

Očakávate aj v tomto roku „extra“ účastníkov?
Tento rok po prvýkrát zhasneme Brandenburgskú bránu. Je skutočne dôležité, že najväčšie ekonomiky sveta a krajiny, ktoré sa snažia o líderstvo v klimatických zmenách, sú súčasťou projektu Hodina Zeme. Tiež sa zapoja Maledivy, malá ostrovná krajina, ktorá je klimatickými zmenami priamo ohrozovaná. Ich prezident sa podpísal pod Hodinu Zeme, a to je tiež veľmi významné.

Hodina Zeme je najmä o šetrení energie, ale svetelný smog je tiež súvisiacim problémom. Snažíte sa ľudí vzdelávať aj v tejto oblasti?
Svetelné znečistenie je jedným z mnohých problémov. Je úžasné, že pri znižovaní emisií môžete realizovať veľa rozdielnych záujmov a pritom sa podieľate na dosiahnutí jediného cieľa. Či už chránite biodiverzitu znižovaním svetelného smogu, redukovaním znečistenia vzduchu v mestách alebo jednoducho šetrením peňazí, každý sa môže zapojiť. Existuje mnoho rôznych problémov, o ktoré sa môžeme podeliť. A keď všetci pochopíme, že sú navzájom prepojené, potom môžeme začať robiť zmeny.

Ak sa 27. marca pozrieme z vesmíru na Zem, bude počas Hodiny Zeme iná?
Neviem, či z vesmíru ten rozdiel môžete vidieť. Možno o dva či tri roky, kedy skutočne zapojíme populáciu celého sveta, potom už skutočne bude možné vidieť ten rozdiel.

Dátum vydania: 24.03.2010

1 World Wild Fund (WWF)

Kontakty pre novinárov

  • Lucia Muthová
    hovorkyňa, riaditeľka odboru firemnej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3114
    e-mail:

  • Helena Kanderková
    špecialistka externej komunikácie
    Tel.: +421.2.5963 3104
    e-mail:
Youtube Facebook