Torsten Leue: Potrebujem slobodu meniť veci

Potrebujem slobodu meniť veci

Torsten Leue, takmer štyridsiatnik, sa narodil v Západnom Berlíne. Už pred začiatkom univerzitných štúdií pracoval pre Deutsche Bank. V roku 1992 bol promovaný na univerzitách v Berlíne a Montpellier. Jeho štúdium sa koncentrovalo na finančníctvo a výrobu, rozpočtovanie a ľudské zdroje.
V Allianz AG pracuje od roku 1993. V rokoch 1995 - 1996 pôsobil ako manažér predaja v Berlíne; od roku 1997 ako zástupca regionálneho výkonného riaditeľa (CEO) pre Skupinu trhov Strednej a východnej Európy v Allianz AG Mníchov. V roku 2004 bol menovaný za výkonného riaditeľa (CEO) Allianz-Slovenskej poisťovne. Hovorí plynule po anglicky, po francúzsky a po taliansky. V rámci fair-play sme sa rozhodli rozprávať sa po anglicky. Aby nikto z nás nemal výhodu domáceho prostredia...

* Keď bežný človek začuje slovo "poistenie", okamžite začne rozmýšľať o autách. Akú časť aktivít vašej spoločnosti tvorí poistenie automobilov?

Približne polovicu, ak to hodnotíme z pohľadu príjmu spoločnosti. To znamená povinné zmluvné a ostatné druhy poistenia motorových vozidiel. Druhú polovicu tvoria všetky ostatné druhy poistenia nesúvisiace s automobilmi.

* Existuje niečo, čo u vás nie je možné poistiť?

Nie, poskytujeme na Slovensku rovnaké služby ako na západných trhoch, s rovnakou ponukou produktov. Iste, sú špeciálne druhy poistenia, napríklad poistenie odevov, či nôh niektorých dám, tam to nie je jednoduché. Ale opakujem: to, čo dokážeme poistiť v západných krajinách, dokážeme aj na Slovensku. Dokonca aj proti terorizmu...

* Je poistenie automobilov dobrý biznis - v porovnaní s ostatnými druhmi poistení?

Ťažko definovať, čo je dobrý biznis...

* ... ziskovosť.

Pozrite sa, v našej spoločnosti máme 6 miliónov poistných zmlúv celkovo, vrátane automobilových. S tými je na Slovensku zvláštna situácia. Ako viete, spôsobená je starým dlhom z minulého zákonného poistenia. Preto o ziskovosti súčasného povinného zmluvného poistenia bude možné hovoriť až o niekoľko rokov. Je to rovnaké aj s ostatnými druhmi poistenia: ziskovosť je otázkou dlhšieho časového obdobia.

* Má poisťovanie automobilov na Slovensku výrazné špecifiká?

Na západných trhoch je bežný pomer 60% životné poistenia a 40% neživotné. Na Slovensku je to naopak. Tu ľudia zaplatia najprv za poistenie auta a domu, až potom myslia na svoj osobný život, penziu a pod. Pomaly sa to však mení aj tu, v tomto a minulom roku sa rast v životnom poistení zrýchľuje. Aj na Slovensku ľudia začínajú viac rozmýšľať o svojom živote.

* Povinnému zluvnému poisteniu žiadny motorista neunikne. Havarijné poistenie je však dobrovoľné - a poriadne drahé. Je v západných krajinách havarijne poistených viac automobilov, než u nás?

Nie, podiel havarijne poistených vozidiel je približne rovnaký. Aj trend je podobný a podobné sú aj dôvody. Ak si kúpite auto na lízing, musíte ho mať havarijne poistené. Nie, v tejto súvislosti nevidím výraznejší rozdiel.

* K poisťovníctvu, žiaľ, patrií aj snaha o poisťovacie podvody...

Tie sú súčasťou poisťovacieho trhu kdekoľvek na svete. Jednoducho, nezostáva nám iné, než proti nim bojovať v prospech našich poctivých klientov. Na budúci rok bude predstavený Register škôd, dá nám k dispozícii viac dôkazov a bude pre nás účinným nástrojom v boji proti takýmto skutkom. Skvalitňujeme tiež spoluprácu s políciou. Vzhľadom na toto všetko by sa situácia mala stále zlepšovať.

* Ako vyzerajú ceny poistenia automobilov na Slovensku v porovnaní so zvyškom krajín EU?

Najmä pokiaľ ide o povinné zmluvné poistenie, sú na Slovensku stále veľmi nízke. Ak si zoberieme napríklad Rakúsko a Maďarsko, alebo hoci Chorvátsko, vidíme, že často je cena na Slovensku polovičná.

* Čo budete na práci spoločnosti Allianz-Slovenská poisťovňa v najbližšom čase meniť?

( Odkedy som tu začal pracovať sústreďuje sa naša snaha predovšetkým na klientov. Snažíme sa a budeme sa snažiť zlepšovať naše služby. V pobočkách, v teréne, byť čo najľahšie dostupní komukoľvek a kdekoľvek. Preto výrazne zvyšujeme počet tzv. kontaktných miest. Momentálne máme 57 pobočiek, vyše 5 000 agentov, máme call centrum dostupné komukoľvek. Čiže, ako vidíte, naozaj cieľom nášho snaženia je klient a sme presvedčení, že tento smer je správny.

* Ako sa bude vyvíjať ponuka poistenia pre motorové vozidlá?

Bude sa - a u nás to už je realita - stále viac individualizovať. Náš klient môže na začiatku povedať, koľko je ochotný platiť za napr. havarijnú poistku a môže si vybrať z mnohých podmienok takéhoto poistenia. Takto to funguje v západných krajinách a prinášame tento spôsob aj na Slovensko. Smer vývoja je teda jasný - individualizácia, nie jednotné menu pre všetkých. Inovácia tohto druhu sem bude prenikať zo západných krajín čoraz viac.

* Zmeňme tému a poďme sa chvíľu rozprávať o vás. Chceli ste od malička byť šéfom veľkej poisťovne?

Od malička som chcel robiť niečo, kde by som si zachoval slobodu. Slobodu meniť veci, byť do istej miery nezávislý. A v pozícii šéfa poisťovne sa mi to splnilo.

* Kedy a ktoré autá vstúpili do vašich snov? Ak sa tak niekedy stalo...

Rodičia mi často rozprávali, že už ako štvorročný som vedel pomenovať všetky autá, ktoré som uvidel na ceste. Môj záujem o ne sa teda začal veľmi skoro. Do mojich snov vždy vstupovali nezvyčajné autá. Napríklad DS od Citroena, keď som bol študent. Alebo Jaguar E- Type, ale ten aj zostal len snom. Môj otec mal Triumph Spitfire, aj ten bol jedným z nich.

* Takže ste car-freak, automobilový šialenec...?

smiech) Zmysel týchto slov a to, či sa hodia na mňa, nechám na vás!

* Na čom všetkom jazdíte?

Zoberme to po poriadku: na autách, motorke a bicykli, plavím sa na člne, občas jazdím na snežnom skútri - pokiaľ ide o cestné a motorové pohybovadlá. Jazdím tiež na koni, rád sa lyžujem, no nejazdím na žiadnych doskách, teda ani na surfe či windsurfe, alebo snowboarde.

* V aute zrejme prežívate poriadny kus života.

Celkom určite, veľa cestovať patrí k náplni mojej práce. Neviem to kvantifikovať z časového hľadiska, ale ročne najazdím asi 50 tisíc kilometrov. Autom jazdím aj každý deň do práce, no našťastie vzdialenosti v Bratislave nie sú príliš veľké. Oveľa viac času v aute prežívam, keď jazdím po Slovensku, mimo Bratislavu.

* Čo vo vašom aute nesmie chýbať?

To záleží od toho, v akom aute sedím. Ak v oldtimeri, chcem v ňom mať krásnu, drevenú prístrojovú dosku. V normálnom modernom aute je to čokoľvek zvyšujúce bezpečnosť: ABS, ESP, airbagy a všetky podobné zariadenia. To je pre mňa najdôležitejšie. Plus poriadny motor.

* Zmienili ste sa o oldtimeroch - máte rád klasické automobily; máte nebodaj dáky doma v garáži ?

Teraz už nie, ale mám ich rád a rád v nich jazdím. Kedysi som mal krátky čas Citroen Traction Avant. Bolo to prvé auto s pohonom predných kolies a na svoju dobu s mnohými ďalšími revolučnými technickými riešeniami.

* Hovorili sme už o autách, ktoré boli vaším snom. Ktoré ním zostali?

Rozdeľme to na veterány a súčasné autá. Z tých prvých to stále zostáva Jaguar E a Citroen DS. Pokiaľ ide o nové automobily, uprednostňujem momentálne nemecké značky. Hlbšie do detailov nechcem ísť, no nemecké značky sú poriadne silné a inovatívne vo všetkých kategóriách. Ale nielen nemecké. Veľké kroky týmto smerom robia v poslednom čase napr. KIA a Peugeot. Nepochybne aj iní majú a budú mať veľmi zaujímavé modely. Ale to už zrejme nie je kategória snov.

* Viete si predstaviť trojtýždňovú jazdu po celej Európe a nazvať ju dovolenkou?

Určite áno. Veľmi rád by som tak okamžite urobil, no počas ostatných desiatich rokov som nikdy nemal trojtýždňovú dovolenku... Ale bolo by to krásne.

* Aký je váš najpríjemnejší automobilový zážitok?

Keď som bol veľmi mladý, tuším osemnásťročný, jazdil som Citroen 2 CV, dobre známu "kačicu". To bolo moje celkom prvé auto. A práve s ním som prešiel celú Európu, krížomkrážom a dookola. Trvalo to určite viac, než spomínané tri týždne. Auto malo plátenú strechu. Zhrnuli sme ju a užívali si ten krásny pocit z jazdy v otvorenom automobile.

* Navštevujete motoristické podujatia?

Áno. Ako viete, Allianz je v F1 sponzorom, takže na preteky chodím pravidelne, každý rok. Navštevujem však aj lokálne podujatia, napr. Rallye Matador. Zúčastňujem sa pravidelne aj na iných pretekoch, hoci nie príliš často. Pokiaľ mi to čas dovolí, rád si prezriem aj zaujímavý autosalón.

* Čo si myslíte o budúcnosti motorizmu a dopravy?

To je naozaj závažná otázka. Vývoj v tomto smere je veľmi paradoxný: napr. v Londýne priemerná rýchlosť pohybu automobilu už klesla takmer na priemernú rýchlosť pohybu konského poťahu spred mnohých rokov. Verím, že veľké mestá príjmu túto výzvu a dokážu vytvoriť nové systémy pre využívanie individuálnej dopravy. Je to tiež výzva pre celý priemysel. Verím, že ten automobilový bude schopný vyrobiť vozidlá s podstatne nižšou spotrebou, než majú súčasné. Silný tlak týmto smerom je evidentný už dnes. Určite príde inovácia, minimálne taká, ako u našich poisťovacích produktov.

* Veríte vo vodík?

Verím v inováciu ako takú. Myslím si, že v tomto smere je mnoho alternatív. Veľa záleží aj od požiadaviek klientov. Faktom však je, že súčasná cena pohonných látok už je problémom a vývoj iných možností je nevyhnutný. Zoberme si hoci príklad časticového filtra pre dieselové motory: dlhé roky nikoho nezaujímal, no dnes už bez neho výrobca môže len sotva obstáť v konkurencii. Verím teda nielen v inováciu, ale aj v jej zvyšujúcu sa rýchlosť.

* Komu a čomu venujete svoj voľný čas?

Rodine a tenisu.

* Vianoce sú časom želaní. Čím by potešili naši motoristi vás a čím sa chystáte potešiť vy ich?

Obdarovať sa najlepšie môžeme navzájom tým istým: opatrnou jazdou. Aby bolo na cestách čo najmenej nehôd a nepríjemností. v

Dátum vydania: 14.12.2005

Zdroj: Gold car