Vysoká účinnosť ACC a LGS

Asistenčné systémy môžu výrazne znížiť počet ťažkých nehôd nákladných automobilov. Vedecká štúdia Centra pre techniku Allianz a spoločnosti MAN Nutzfahrzeuge dokazuje vysokú účinnosť systémov ACC a LGS.

Moderné asistenčné systémy by mohli pomôcť výrazne znížiť počet ťažkých nehôd nákladných automobilov -taký je záver spoločnej štúdie Centra pre techniku spoločnosti Allianz a MAN Nutzfahrzeuge. Ak by všetky trucky v Nemecku používali aktívny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), ktorý je v súčasnosti k dispozícii ako voliteľná výbava, počet ťažkých kolízií spôsobených nárazom zozadu by sa mohol znížiť o 28 %. Množstvo nehôd nákladných vozidiel na diaľniciach, ktorým sa dá predísť s podporou ACC, by dosiahlo dokonca viac ako 70 %.

Podobne možno predchádzať aj haváriám, ktoré zaviní kamión vybočením z jazdného pruhu kvôli nepozornosti alebo únave vodiča.

Ak by všetky nákladné vozidlá svojho vodiča v takejto situácii varovali pomocou systému LGS (Lane Guard System - kontrola jazdného pruhu) a vodiči by správne zareagovali, bolo by možné predísť 49 % takýchto kolízií.
Výsledky štúdie sú postavené na analýze takmer 600 nehôd nákladných automobilov z rokov 2002 až 2004, ktoré sa posúdili z hľadiska relevancie pre asistenčné systémy ACC aj LGS a časť z nich bola nemalými nákladmi rekonštruovaná. Objednávateľom štúdie bol MAN Nutzfahrzeuge, čím sa ako prvý podujal vedecky preskúmať účinnosť asistenčných elektronických systémov. Adaptívny tempomat a systém LGS spoločnosť MAN Nutzfahrzeuge ponúka vo svojom najťažšom modelovom rade TGA a postupne ich uvádza aj do autokarov značiek MAN i NEOPLAN.
Podľa uvedenej štúdie asistenčné systémy, ktoré sú v súčasnosti dostupné, môžu priamo napomôcť k poklesu nehodovosti. Umožňujú tak priblížiť sa k náročnému cieľu Európskej komisie: Do roku 2010 znížiť počet smrteľných nehôd na cestách na polovicu.

Dátum vydania: 24.05.2006

Zdroj: Kilometer